YPPP121 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi I (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Sisältö
- HOPS omakohtaisen oppimisprosessin käsikirjoituksena
- yliopisto-opetuksen suunnittelun peruskysymykset
- osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien asettaminen
- oppiaineen sisäinen struktuuri, ydinainesanalyysi ja opetettavat sisällöt
- yksilö- , ryhmä- ja massaopetuksen kehittäminen
- vuorovaikutteiset, osallistavat työmuodot ja opetusmenetelmät
- arvioinnin ulottuvuudet ja arvioinnin eri muodot: ohjaava arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, palaute
Suoritustavat
Vuorovaikutteinen luento ja työpajatyöskentely, pienryhmäopiskelu. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa yliopisto-opettajana ja määritellä omia pedagogisia kehittymistarpeitaan ja -tavoitteitaan
- asettaa opintojakson tavoitteet, rajata opintojakson keskeiset sisällöt ja valita tarkoituksenmukaiset työtavat ja arviointimenetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat oppimisteoreettisin käsittein
- laatia arviointikriteerit ja soveltaa niitä oppimisen arvioinnissa
- sopeuttaa omaa toimintaansa erilaisten oppijoiden tarpeisiin
- soveltaa erilaisia työtapoja ja opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa opetuksessaan/ohjauksessaan
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
Kirjallisuus
- ATJONEN, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.
- BROOKFIELD, S. 1995. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass.
- ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
- MURTONEN, M. 2017. Opettajana yliopistolla. Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Tampere: Vastapaino.
- REPO-KAARENTO, S. 2007. Innostu ryhmästä. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi