YPPP121 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi I (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Sisältö
  • HOPS omakohtaisen oppimisprosessin käsikirjoituksena
  • yliopisto-opetuksen suunnittelun peruskysymykset
  • osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien asettaminen
  • oppiaineen sisäinen struktuuri, ydinainesanalyysi ja opetettavat sisällöt
  • yksilö- , ryhmä- ja massaopetuksen kehittäminen
  • vuorovaikutteiset, osallistavat työmuodot ja opetusmenetelmät
  • arvioinnin ulottuvuudet ja arvioinnin eri muodot: ohjaava arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, palaute
Suoritustavat

Vuorovaikutteinen luento ja työpajatyöskentely, pienryhmäopiskelu. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
  • arvioida kriittisesti omaa toimintaansa yliopisto-opettajana ja määritellä omia pedagogisia kehittymistarpeitaan ja -tavoitteitaan
  • asettaa opintojakson tavoitteet, rajata opintojakson keskeiset sisällöt ja valita tarkoituksenmukaiset työtavat ja arviointimenetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat oppimisteoreettisin käsittein
  • laatia arviointikriteerit ja soveltaa niitä oppimisen arvioinnissa
  • sopeuttaa omaa toimintaansa erilaisten oppijoiden tarpeisiin
  • soveltaa erilaisia työtapoja ja opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa opetuksessaan/ohjauksessaan

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):

Kirjallisuus

  • ATJONEN, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.
  • BROOKFIELD, S. 1995. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass.
  • ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
  • MURTONEN, M. 2017. Opettajana yliopistolla. Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Tampere: Vastapaino.
  • REPO-KAARENTO, S. 2007. Innostu ryhmästä. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta