YPPP110 Yliopisto-opetuksen ja -oppimisen teoreettiset perusteet (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Sisältö
- yliopisto oppimis- ja opetusympäristönä: yliopistopedagogiikan erityislaatu, perinne ja reunaehdot
- tutkimuksen ja opetuksen välinen suhde
- tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tiedon oppiminen ja opettaminen
- tutkivaan asenteeseen opettaminen ja ohjaaminen
- ihmis- ja tietokäsitys oppimiskäsityksen kehyksenä
- oppimisteoriat ja niiden filosofiset lähtökohdat
- opettaminen ja ohjaaminen pedagogisena suhteena
Suoritustavat
Oppimistehtävät, lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- yliopisto-opetuksen ja – oppimisen peruskäsitteet ja -teoriat ja suhteuttaa niitä omiin käsityksiinsä yliopisto-opetuksesta ja akateemisen asiantuntijuuden oppimisesta
- tunnistaa ja kuvata oman ihmis- , tieto- ja oppimiskäsityksensä
- arvioida yliopistopedagogiikan erityislaatua, jossa on keskeistä tiedeopetuksen ja tieteellisen ajattelun oppimisen kysymykset
- arvioida vuorovaikutteisen ja osallistavan opetuksen kehittämistä yliopisto-opetuksen haasteena
- hahmottaa pedagogisen suhteen merkitystä oppimisen ja opettamisen perustana
- hahmottaa oppimisprosessin vaiheita ja opettajan/ohjaajan roolia prosessin eri vaiheissa
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
Kirjallisuus
- AUBREY, K. & RILEY, A. 2019. Understanding & using educational theories. Lontoo: SAGE Publications
- DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press.
- GRONOW, A. & KAIDESOJA, T. (toim.) Ihmismielen sosiaalisuus. Helsinki: Gaudeamus
- ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge.
- LINDBLOM-YLÄNNE, S. & NEVGI, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi