YPPP110 Yliopisto-opetuksen ja -oppimisen teoreettiset perusteet (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Sisältö
  • yliopisto oppimis- ja opetusympäristönä: yliopistopedagogiikan erityislaatu, perinne ja reunaehdot
  • tutkimuksen ja opetuksen välinen suhde
  • tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tiedon oppiminen ja opettaminen
  • tutkivaan asenteeseen opettaminen ja ohjaaminen
  • ihmis- ja tietokäsitys oppimiskäsityksen kehyksenä
  • oppimisteoriat ja niiden filosofiset lähtökohdat
  • opettaminen ja ohjaaminen pedagogisena suhteena


Suoritustavat


Oppimistehtävät, lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.


Arviointiperusteet


Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:


  • yliopisto-opetuksen ja – oppimisen peruskäsitteet ja -teoriat ja suhteuttaa niitä omiin käsityksiinsä yliopisto-opetuksesta ja akateemisen asiantuntijuuden oppimisesta
  • tunnistaa ja kuvata oman ihmis- , tieto- ja oppimiskäsityksensä
  • arvioida yliopistopedagogiikan erityislaatua, jossa on keskeistä tiedeopetuksen ja tieteellisen ajattelun oppimisen kysymykset
  • arvioida vuorovaikutteisen ja osallistavan opetuksen kehittämistä yliopisto-opetuksen haasteena
  • hahmottaa pedagogisen suhteen merkitystä oppimisen ja opettamisen perustana
  • hahmottaa oppimisprosessin vaiheita ja opettajan/ohjaajan roolia prosessin eri vaiheissa

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):

Kirjallisuus

  • AUBREY, K. & RILEY, A. 2019. Understanding & using educational theories. Lontoo: SAGE Publications
  • DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press.
  • GRONOW, A. & KAIDESOJA, T. (toim.) Ihmismielen sosiaalisuus. Helsinki: Gaudeamus
  • ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge.
  • LINDBLOM-YLÄNNE, S. & NEVGI, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta