VKTS1049 Pedagoginen johtaminen ja laadunhallinta (5 op)
Kuvaus
Pedagogisen johtajuuden keskeiset käsitteet ja käytännöt; varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen arvioinnin ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja käytännöt; työyhteisöjen ja varhaiskasvatustoiminnan kehittämisen keskeiset käsitteet ja käytännöt
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee keskeisiä pedagogista johtajuutta koskevia käsitteitä ja teorioita
- tuntee arvioinnin ja laadunhallinnan peruskäsitteitä ja toteutusprosesseja sekä pedagogisen kehittämistyön lähtökohtia
- tiedostaa pedagogisen johtajuuden ja laadunhallinnan merkityksen osana varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta
- osaa jäsentää pedagogisen johtamistyön sisältöjä ja haasteita varhaiskasvatusorganisaation eri tasoilla
- syventää osaamistaan varhaiskasvatustyön arvioinnista ja kehittämisestä
- osaa ohjata työyhteisön osaamista ja ammatillista kehittymistä
Lisätietoja
Opintojakso on osa Johtajuus kasvatusalalla -moduulia. Opintojaksolle otetaan 10 opiskelijaa, jotka suorittavat moduulia (lv.2020-2021).
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opetusohjelmassa):
Aubrey, C. 2011/2016. Leading and Managing in the Early Years
London.SAGE. Print ISBN: 9781849207553 |
Online ISBN: 9781473957688
Parrila, S. & Fonsén, E. (toim.) 2016. Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. JKL: PS-kustannus. ISBN: 978-952-451-715-7
Reed, M. & Canning, N. (Eds.) 2012. Implementing Quality Improvement and Change in the Early Years. London: SAGE. Print ISBN: 9780857021694 |
Online ISBN: 9781446250747
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere University Press.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellnen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1
Artikkeleita sopimuksen mukaan