VKTA3005 Harjoittelu: tutustuminen varhaiskasvatukseen toimintaympäristöihin (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt, varhaiskasvatuslaki, VASU, moniammatillisen työyhteisön henkilöstörakenne ja tehtäväkuvat
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tutustuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristöihin ja niiden yhteiskunnalliseen merkitykseen
- tiedostaa varhaiskasvatuksen lainsäädännön ja pedagogiikkaa ohjaavat asiakirjat
- hahmottaa teoreettisen tiedon ja omien havaintojen kautta varhaiskasvatuksessa vaadittavaa osaamista, asiantuntijuutta ja kehittämistyötä
Lisätietoja
Tämä opintojakso yhdessä KLAA4100 Tutkimukseen perehtymisen 5 op kanssa korvaa aineopintojen proseminaarin. Jos opiskelijan tavoitteena on hakea opiskelijaksi varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmaan, suositellaan VKTA4200 Proseminaarin ja LIB1THP Tiedonhankinnan perusteet-kurssin (yht. 10 op) suorittamista.
Oppimateriaalit
Varhaiskasvatuslaki 540/2018.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH 2018).
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH 2014).
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L. 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH 2018).
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH 2014).
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L. 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava Varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
Suoritustavat
Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Tapa 1
Kuvaus:
Aktiivinen osallistuminen harjoitteluun ja harjoitteluraportin laatiminen.
Arviointiperusteet:
Arviointi perustuu harjoitteluraportttiin.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Itsenäinen työskentely (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi