VAAM1211 Varhaisvuosien pedagogiikka (5 op)
Kuvaus
Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat; varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat; varhaiskasvatuksen aloitus ja siirtymät; päivärytmi ja lapsen arki varhaiskasvatuksessa; pienen lapsen kehitystä tukeva pedagoginen ja laadukas vuorovaikutus; pienen lapsen leikki ja leikin ohjaaminen; pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi; varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmä, Vaka ePortfolio-työskentely
Osaamistavoitteet
- osaa hyödyntää varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja pedagogisessa toiminnassa
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet, toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- kykenee tarkastelemaan oppimis-, vuorovaikutus- ja hoidon tilanteita lapsen ja erilaisten ryhmien näkökulmasta
- osaa ohjata lasten leikkiä ja ymmärtää leikin pedagogisen merkityksen lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää, että pedagoginen toiminta muodostuu kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudesta
- tunnistaa laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen ja myönteisen ilmapiirin merkityksen pedagogisessa toiminnassa
- osaa havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida osallisuutta tukevaa sekä lapsilähtöistä pedagogiikkaa
- kykenee hyödyntämään arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
tuntee varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmän
kehittää omaa pedagogista ajatteluaan tutustumalla keskeisiin vaihtoehtopedagogisiin ajattelutapoihin ja periaatteisiin.
Oppimateriaalit
Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava Varhaiskasvatus. Luvut 1-2; 6; 9-10; 13; 15-16; 17.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018). Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.