TERS1004 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen lähestymistavat, teoriat ja sovellusmallit (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisen tason lähestymistavat, teoriat ja mallit
Teorioiden ja mallien rakentuminen ja niiden soveltaminen interventiotutkimuksissa ja käytännön työssä
Suoritustavat
Luento (4 tuntia)
Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (16 tuntia)
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Arviointiperusteet
Kirjallinen tehtävä 100 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa kuvata terveyden edistämisen lähestymistapoja, teorioita ja malleja sekä jäsentää niiden osatekijöitä ja vaikuttamismekanismeja
osaa kriittisesti arvioida lähestymistapojen, teorioiden ja mallien käyttöä ja sovellusmahdollisuuksia erilaisissa interventioissa
osaa soveltaa valitsemiaan lähestymistapoja, teorioita ja malleja terveyden edistämisen käytännön esimerkeissä
Oppimateriaalit
Glanz, K., Rimer, B.K. & Viswanath, K. 2015. Health behavior: Theory, research and practice. 5. painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2008, 2002 tai 1997 käyvät). San Francisco, CA: Jossey-Bass. (512 s.)
Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publising. (494 s.)
Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M.,Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok. G. & Parcel, G.S. 2016. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 4. korjattu painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2011 tai 2006 käyvät). John Wiley & Sons. (704 s.) ISBN-13: 978-1119035497 ISBN-10: 111903549X
Nutbeam, D., Harris, E. & Wise, M. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3. painos (myös aikaisemmat painokset käyvät). Sydney: McGraw-Hill. (81 s.)
Kurssilla jaettava muu materiaali