TEKS5012 Strateginen kansainvälinen yrityssimulaatio (7 op)
Avainteksti
Kuvaus
Yritysjohtajat käyttävät yhä enemmän aikaansa asiakas-, jälleenmyyjä- ja toimittajasuhteiden johtamiseen. He luovat hyvät ja luottamukselliset suhteet kumppaniverkostoonsa, mobilisoivat kumppaneidensa parhaat resurssit ja kyvyt sekä vaikuttavat kumppaneiden strategisiin valintoihin.
Kurssilla käytetään erittäin käytännönläheistä yrityssimulaatiota, jossa osallistujat pääsevät toimimaan eri liiketoimintarooleissa todenmukaisissa olosuhteissa. Simulaatiossa osallistujat ja heidän yrityksensä yhtäältä kilpailevat keskenään ja toisaalta tekevät yhteistyötä kansainvälisellä toimialla kahdeksan kvartaalin ajan. Yritykset ostavat, myyvät ja lisensoivat tuotteitaan muodostaen dynaamiset yritysmarkkinat (B2B) kolmelle eri mantereelle. Yritykset tekevät laajaa yhteistyötä palvellessaan kuluttajamarkkinoita. Ne muodostavat arvoketjuja toimiessaan komponentti- ja/tai laitevalmistajina tai myyjinä. Yritykset voivat myös integroitua vertikaalisesti joko valmistukseen tai myyntiin.
Käytetty yrityssimulaatio erottuu perinteisistä mallinnetuista yrityspeleistä sillä, että osallistujayritysten väliset todelliset Face to Face -neuvottelut voivat muuttaa radikaalisti B2B-markkinoita ja arvoketjuja.
Yritykset voivat rahoittaa yhteistyökumppaneidensa investointeja. Alalla muodostuu pitkäaikaisia liikesuhteita ja verkostoja kuten elävässä elämässä. Kuluttajamarkkinat, joita B2B-markkinat palvelevat, ovat mallinnetut. Jokainen yritys saa alussa saman alkupääoman. Yritykset laativat omat strategiansa ja toteuttavat niitä haluamallaan tavalla. Yritykset saavat nopeaa palautetta omasta toiminnastaan. Yrityssimulaation loputtua yritykset raportoivat toiminnastaan, suorituksestaan ja tulevaisuuden näkymistään sijoittajatapaamisessa.
Yritysten johtaminen edellyttää perehtymistä useisiin liikkeenjohdon osa-alueisiin kuten kansainväliseen liiketoimintaan, markkinointiin, rahoitukseen, yritysstrategiaan, johdon laskentatoimeen, johtamiseen, yrittäjyyteen, tuotantoon ja logistiikkaan. Yrityksen laaja ulkoisten resurssien käyttö kehittää osallistujien kommunikaatio- ja neuvottelutaitoja sekä päätöksentekokykyä. Tiimityö ja sen organisoinnin merkitys korostuvat.
Kurssi antaa laajan kuvan kansainvälisestä liiketoiminnasta ja se integroi liikkeenjohdon eri osa-alueet. Yritykset toimivat laajasti eri sidosryhmien kanssa. Reaaliaikaiset neuvottelut ja päätöksenteko eri kulttuureja edustavien osallistujien ja sidosryhmien kanssa vaatii kommunikaatio-, neuvottelu-, ajanhallinta- ja päätöksentekokykyä epävarmuuden vallitessa. Tämä myös sitouttaa osallistujat.
Kurssi kehittää osallistujien kriittistä ajattelukykyä, kuten analyysi-, arviointi-, pohdinta- ja
tilanteeseen osallistumiskykyjä.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
-pystyy tekemään päätöksiä paineen alaisena epävarmuuden vallitessa
-keskittyy olennaiseen, tiedostaa päätöksentekoon käytettävän ajan rajallisuuden ja ymmärtää vakavien virheiden välttämisen merkityksen
-ymmärtää, kuinka liikkeenjohdon eri osa-alueet liittyvät toisiinsa, ja ymmärtää niiden hyvän keskinäisen koordinoinnin merkityksen
-ymmärtää luottamuksellisten liikesuhteiden merkityksen
-osaa analysoida poliittisten, taloudellisten, kulttuurillisten, teknologisten, ympäristöllisten ja lakiperusteiset tekijöiden vaikutuksia yrityksen päätöksentekoon
-osaa etsiä ja analysoida liiketoimintamahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla
-ymmärtää kuinka teknologialla tehdään tulosta
-osaa laatia, muuttaa, toteuttaa ja koordinoida liiketoimintasuunnitelmaa sekä arvioida omien päätöstensä seurauksia
-ymmärtää mitä yrityksen tuloslaskelma, tase ja kassavirtalaskelma kertovat ja miten ne linkittyvät toisiinsa
-ymmärtää yrityksen kasvun rahoitusmahdollisuuksia
-ymmärtää monikansallisen yrityksen siirtohinnoittelua, voittojen kotiuttamista ja verotusta
-ymmärtää hyvän tiimityön merkityksen
Esitietojen kuvaus
Kurssi suoritetaan tutkinnon viimeisessä moduulissa (capstone course).
Oppimateriaalit
Executive Guide ja Course Brief