STOS3017 Lähisuhdeväkivalta ja sen ammatillinen kohtaaminen (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2022-2023, 2023-2024

Avainteksti

Järjestetään yhteistyössä SOSNET -verkko-opetuksena, kiintiöt

Kuvaus

Kurssi sisältää kolme teemallista osaa: 1) lähisuhdeväkivalta käsitteenä ja ilmiönä (käsite), 2) lähisuhdeväkivallan selitysperusta ja interventioparadigmat (paradigma) 3) väkivaltatyö (praxis). 

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää lähisuhdeväkivallan käsitteenä ja ilmiönä: yksilö- ja perhetasolta sekä rakenteellisesta näkökulmasta. Kurssi antaa opiskelijalle myös valmiudet soveltaa saamaansa tietoa asiakkaiden elämässä esiintyvien väkivaltaongelmien tunnistamiseen ja kohtaamiseen ammatillisessa työssä. 

Lisätietoja

Kurssi toteutetaan osana Sosnetin valtakunnallista verkkokurssitarjontaa DigiCampuksen kautta kerran lukuvuodessa. Kurssilla on rajattu osallistujamäärä. Ohjeet kurssialueelle kirjautumiseen lähetetään ilmoittautumisen jälkeen

Oppimateriaalit

Kurssilla osoitettava kirjallisuus ja muu materiaali (saatavilla verkossa)

Kurssilla käytetään sekä valmista materiaalia (kirjallisuus, artikkelit, äänitiedostot ja työyhteisötallenteet) että vapaavalintaista kirjallisuutta (yksilöesseen lähteenä). Tallenteet ja artikkelit kuuluvat kurssiaineistoon, mutta Moodlessa ilmoitettu vapaavalintainen kurssikirjallisuus ja lähdekirjallisuus kuuluu opiskelijan hankkia itsenäisesti.



Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opiskelija perehtyy itsenäisesti kurssimateriaaliin, joka koostuu artikkeleista, alan kirjallisuudesta, lähisuhdeväkivaltatyön ohjemateriaalista, luentotallenteista ja väkivaltatyöntekijöiden työhön perustuvista tallenteista. Opiskelijat laativat oppimispäiväkirjan. Tämän lisäksi kurssiin sisältyy kaksi chat-iltaa (vähintään toiseen tulee osallistua) sekä Moodlessa suoritettavia ryhmätehtäviä.
Arviointiperusteet:
Numeerinen 0-5. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimispäiväkirjan palauttamista ajallaan, oppimispäiväkirjan hyväksymistä ja kurssiaktiivisuuden toteutumista. Oppimispäiväkirjan arvioinnissa käytettäviä keskeisiä kriteerejä ovat kurssiaineiston hyödyntäminen, looginen rakenne, otsikonmukainen sisältö, kirjoitusotteen analyyttisyys, sekä sujuva ja moitteeton ilmaisu. Oppimispäiväkirjassa tulee reflektoida myös omaa oppimista.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus