RUOS217 Svenska språkets historia (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kieli on aina historiallista, ja siksi kielen ja sen ilmiöiden historiallisuuden ja ajallisen monikerroksisuuden tiedostaminen ja ymmärtäminen on tärkeää kaikille kielen ammattilaisille. Kurssilla tehdään aikamatka ruotsin kieleen ja perehdytään sen kehitykseen viikinkiajan riimuista 2000-luvun digitaalisiin ihmistieteisiin. Kielen vaihtelua ja muutosta tarkastellaan kielen eri tasoilla uusimman tutkimuksen valossa osana laajempaa historiallista ja yhteiskunnallista kehitystä. Opiskelija tutustuu monipuolisesti eri aikakausien teksteihin ja analysoi niitä kulttuurihistoriallisessa kontekstissaan ja syventää näin tietämystään siitä kielellisestä kehityksestä, josta ruotsi on aikojen saatossa rakentunut.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja tentti TAI essee TAI suullinen tentti.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee ruotsin kielen historiallisen kehityksen pääpiirteet riimuruotsista nykyruotsiin osana laajempaa kulttuurihistoriallista kontekstia,
- on syventänyt ymmärrystään kielestä historiassa ja historiasta kielessä,
- hänellä on käsitys ajankohtaisesta kielihistoriallisesta tutkimuksesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista sekä
- hän on tietoinen keskeisimmistä kielihistoriallisista teksteistä, apuvälineistä ja digitaalisista resursseista.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Arvosteluasteikko 0-5. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
3.-5. vuosi.
Esitietojen kuvaus
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Ruotsin kielen aineopinnotEi julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle
- RUOA207 Svensk litteraturhistoria (5 op)
- Esitietoryhmä 2
Kirjallisuus
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus ja tentti.
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Itsenäinen suoritustapa: essee (5 op)
Itsenäinen työskentely
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
Opetus
2.8.2022–25.7.2023 Kirjallinen työ
Itsenäinen suoritustapa: suullinen tentti (5 op)
Itsenäinen opiskelu sekä suullinen tentti.
- H. Lönnroth. (2016). Filologi i Facebooks tidevarv - vad, hur och varför? Teoksessa D. Andersson ym. (toim.) Historia och språkhistoria. Umeå: Umeå universitet. URN: urn:nbn:se:umu:diva-121383
- L. Moberg (toim.). (2013). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.
- G. Pettersson. (2005). Svenska språket under sjuhundra år. (2. painos). Lund: Studentlitteratur.