RUOS2003 Språkexpertis i ett föränderligt samhälle (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla opiskelija syventää valmiuksiaan toimia kieliasiantuntijana monikielisessä ja muuttuvassa työelämässä ja lisää tietoisuuttaan kieliasiantuntijan työn ja professionaalisuuden ulottuvuuksista, mahdollisuuksista ja haasteista. Kurssi syventää monialaisen kieliasiantuntijan ammattikuvaa ja antaa opiskelijalle lisävalmiuksia työskennellä monikielisen viestinnän, kielten ja kääntämisen parissa eri organisaatioissa ja konteksteissa. Kurssilla vahvistetaan oman kieliasiantuntijuuden tunnistamista ja tutustutaan myös kieliasiantuntijan työssä tarvittaviin teknisiin apuvälineisiin.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, mahdollisuuksien mukaan vierailijaluennot ja ekskursiot, oppimistehtävät/tentti TAI itsenäisesti suoritettava harjoittelu ja harjoitteluraportti.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- tuottaa vaativia omaan erikoisalaansa liittyviä tekstejä erilaisia apuvälineitä ja monikielisiä tekstejä hyödyntäen,
- tuottaa viestinnällisesti tarkoituksenmukaisia suullisia ja kirjallisia tekstejä,
- tarkastella eri tekstilajeja oikeakielisyyden ja viestinnällisyyden näkökulmasta ja antaa niistä rakentavaa palautetta sekä
- käyttää kieliasiantuntijan tärkeimpiä teknisiä apuvälineitä sähköisistä sanakirjoista ja tietokannoista tekstin- ja kuvankäsittelyohjelmiin.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kurssisuoritus arvioidaan asteikolla 0-5. Itsenäisesti suoritettava harjoittelu ja harjoitteluraportti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Suositus ajoituksesta
3.-5. vuosi
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Ruotsin kielen aineopinnotEi julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle
- Esitietoryhmä 2
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeiden mukaan. Kurssin oppimisympäristön kautta jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus
- Språkrådet (2013). Från ett språk till ett annat. Om översättning och tolkning. Stockholm: Norstedts.
- Språkrådet (2016). Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Stockholm: Norstedts.
- M. Tandefelt (red.) (2017). Språk i skola ovh samhälle. https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
- Artikkeleita opettajan ohjeiden mukaan.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, mahdollisuuksien mukaan vierailijaluennot ja ekskursiot, oppimistehtävät/tentti
Opettajan ohjeiden mukaan. Kurssin oppimisympäristön kautta jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus.
- Språkrådet (2013). Från ett språk till ett annat. Om översättning och tolkning. Stockholm: Norstedts.
- Språkrådet (2016). Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Stockholm: Norstedts.
- https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
- Artikkeleita opettajan ohjeiden mukaan.
Opetus
9.1.–7.5.2023 Luento-opetus
Itsenäinen työskentely: harjoittelu (5 op)
Itsenäisesti suoritettava harjoittelu ja harjoitteluraportti.
Opettajan ohjeiden mukaan. Kurssin Moodle-sivun kautta jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus.
- Språkrådet (2013). Från ett språk till ett annat. Om översättning och tolkning. Stockholm: Norstedts.
- Språkrådet (2016). Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Stockholm: Norstedts.
- https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
- Artikkeleita opettajan ohjeiden mukaan.