RUOA1216 Svensk fonologi (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssin käytyään opiskelija on vahvistanut ääntämystaitoaan ja tietojaan ruotsin äänteistä, prosodiikasta ja alueellisesta vaihtelusta. Kurssilla oma ääntäminen ja käytännölliset analyysiharjoitukset kiinnittyvät teoriaan. Hyvä ääntämys on osana suullista kielitaitoa tärkeä taito liki kaikissa tehtävissä työelämässä, ja siksi kurssi sopii niin tuleville opettajille kuin kieliasiantuntijoillekin.
Suoritustavat
Kontaktiopetuksessa kirjallinen tentti TAI opetuksen yhteydessä annettavat oppimistehtävät. Kurssi on mahdollista suorittaa myös kirjatenttinä (joko tiedekuntatentti tai e-tentti).
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä suomen- ja ruotsinruotsin standardiääntämyksen segmentaaliset ja prosodiset erot,
- tuntee artikulaation ohella myös perusteet puheen akustiikasta
- osaa analysoida puheen ilmiöitä akustisesti tietokoneella (tämä tavoite vain kontaktiopetuksessa)
- osaa nimetä pääpiirteet ruotsin alueellisista päävarianteista sekä
- pystyy korjaamaan omaa ruotsin kielen ääntämystään ja antamaan ääntämisneuvoja muillekin, eli oppii myös jossain määrin opettamaan ääntämistä.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kirjallinen tentti. Kontaktiopetuksessa vaihtoehtoisesti myös oppimistehtävät, joihin kurssiarvosana perustuu. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
2.-4. vuosi.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
Oppimateriaalit
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus
- T. Riad. (2014). The phonology of Swedish. Oxford: Oxford University Press.
- G. Bruce. (2010). Vår fonetiska geografi: Om svenskans accenter, melodi och uttal. Lund: Studentlitteratur.
- O. Kjellin. (2002). Uttalet, språket och hjärnan: Teori och metodik för språkundervisningen. Uppsala: Hallgren & Fallgren Studieförlag.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetuksessa kirjallinen tentti TAI opetuksen yhteydessä annettavat oppimistehtävät.
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa.
- Tomas Riad. (2014). The Phonology of Swedish. Sivut 1-71 ja 253-274. (1. painos).
- Gösta Bruce. (2010). Vår fonetiska geografi. (1. painos).
- Olle Kjellin. (2002). Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen. Sivut 152-180. (1. painos).
Tentti (5 op)
Kirjatentti (joko tiedekuntatentti tai e-tentti).
Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus.
- Tomas Riad. (2014). The Phonology of Swedish. Sivut 1-71 ja 253-274. (1. painos).
- Gösta Bruce. (2010). Vår fonetiska geografi. (1. painos).
- Olle Kjellin. (2002). Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen. Sivut 152-180. (1. painos).