OKLS1419 Syventävät ilmiöopinnot 3: Itsenäinen työskentelyjakso (ped) (4–6 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Avainteksti

Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti 5 op:n laajuisena.

Kuvaus

Opintojaksolla harjoitellaan tavoitteellisen ilmiöpohjaisen oppimisprosessin rakentamista oman oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Ilmiöiden teemat liittyvät opettajuuden ydinosaamisalueisiin (eettinen; tieteellinen; vuorovaikutukseen ja moninaisuuteen liittyvä; yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen; pedagoginen; hyvinvointia vahvistava; esteettinen). Opiskelija neuvottelee itsenäisesti tai pienryhmässä toteutettavan ilmiöpohjaisen oppimisprosessin yksilölliset tavoitteet ja sisällöt ohjaajan kanssa, jonka jälkeen toteuttaa, raportoi ja arvioi prosessinsa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
  • suunnitella yksilöllisen ja tavoitteellisen ilmiöpohjaisen oppimisprosessin ja toteuttaa sen
  • syventää ja soveltaa ilmiöpohjaisen oppimisprosessin vaatimia tietoja ja taitoja

Lisätietoja

Niillä luokanopettajan maisteriohjelmassa opiskelevilla, joilla KTK0006 Opetushallinnon opinnot (1 op) eivät ole sisältyneet kandidaatin tutkintoon, ne sisällytetään kasvatustieteen syventäviin opintoihin. Tällöin OKLS1419-opintojakso voidaan suorittaa 4 op:n laajuisena.

Esitietojen kuvaus

OKLS1109 Arviointi opettajan työssä

OKLS1219 Syventävät ilmiöopinnot 1: Yksilö, ryhmäilmiöt ja oppiminen

OKLS1309 Syventävät ilmiöopinnot 2: Kouluyhteisö ja yhteiskunta

Kirjallisuus

  • Tarnanen, M. & Kostiainen, E. 2020. Ilmiömäistä! Ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti 5 op:n laajuisena. Opiskelija neuvottelee itsenäisesti tai pienryhmässä toteutettavan ilmiöpohjaisen oppimisprosessin yksilölliset tavoitteet ja sisällöt ohjaajan kanssa, jonka jälkeen toteuttaa, raportoi ja arvioi prosessinsa.
Arviointiperusteet:
Arviointiperusteet esitellään/sovitaan opintojaksolla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (4–6 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus