OHKS1800 Ohjaajaidentiteetin kehittyminen ja tutkiva työote (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Opintojakso käsittää koko koulutuksen kaaren ja sen aikana luodaan ohjaajan ammatillisen kehittymisen omakohtaiset tavoitteet, joita arvioidaan ja tarkennetaan tarpeen mukaan. Opintojakson aikana luodaan tietoinen ja perusteltu suhde omaan ohjausajatteluun, sen ohjausteoreettisiin perusteisiin sekä eettisiin ja yhteiskunnallisiin näkökulmiin. Lisäksi opitaan arvioimaan oman ammatillisen identiteetin kehittymistä koulutuksen erilaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi arvioidaan koulutuksen aikana saavutettua ohjausasiantuntijuutta ja luodaan jatkuvan oppimisen tavoitteita.


Sisältö

Henkilökohtaiset vahvuudet ja kehittämistarpeet 

Oman ammatillisen identiteetin tunnistaminen ja kehittäminen 

 Ohjausasiantuntijuuden reflektiivinen tarkastelu työelämän näkökulmasta

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää reflektio-osaamista, ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa jäsentää ja arvioida opiskeluprosessiaan, ohjausasiantuntijuuttaan ja ammatillista identiteettiään
  • osaa tarkastella omaa ohjausasiantuntijuuttaan ja ohjaustyötään eri teoreettisista, eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista ja kehittää niitä
  • tunnistaa omia ammatillisia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan organisaation ohjaustoiminnan kehittämisessä
  • osaa kuvata oman käyttöteoriansa ja ohjausajattelunsa.

Oppimateriaalit

Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja).

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.

Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen -Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma).

Mezirow, J. 1995. Uudistava oppiminen –kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsingin Yliopiston Lahden tutkimus-ja koulutuskeskus. 

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus