OHKS1600 Ohjaustoiminnan kehittäminen ja tulevaisuusajattelu (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Tällä opintojaksolla perehdytään ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdytään tulevaisuusajatteluun osana opinto-ja uraohjausta sekä vahvistetaan valmiuksia toteuttaa tulevaisuusohjausta.


Sisältö

Ohjauksen arviointi ja kehittäminen

Tulevaisuusajattelu osana opinto-ja uraohjausta

Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa


Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, yhteiskuntaosaamista ja kehittämisosaamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaa omassa työyhteisössään ja verkostoissaan
  • tunnistaa erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaa tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen
  • osaa yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta
  • kykenee hyödyntämään työssään tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.

Oppimateriaalit

Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. 2014. Tulevaisuus –paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.

Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. 2017.Tulevaisuus –Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.

ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. 2015. Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle.ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.

Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8

Gysbers, N. C. & Henderson, P. 2012.Developing & managing your school guidance & counseling program. (5 painos). Alexandria, VA.: American Counseling Association. https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1565653

Oksanen, Kaisa. 2017.Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017.

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus