OHKS1300 Dialogisuus ohjaussuhteessa ja vuorovaikutuksessa (4 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Opintojaksolla tarkastellaan ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa (yksilö ja ryhmä) sekä käsitellään ohjausosaamisen kannalta keskeisiä työprosesseja, vuorovaikutustilanteita sekä viestintää. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön toimijuutta voidaan tukea dialogisen ohjaussuhteen rakentamisessa, jolla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille.


Sisältö

Dialogisuus ohjaussuhteen rakentamisen lähtökohtana

Ohjausprosessin vaiheet ja asiakkaiden prosessien ja toimijuuden edistäminen yksilö-ja pienryhmäohjauksessa

Ohjausmenetelmät ohjausprosessien osana

Ihmisten moninaisuus ja yhdenvertaisuus ohjauksessa

Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausosaamistaan, vuorovaikutus-sekä reflektio-osaamistaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa 
  • tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet, osaa soveltaa erilaisia ohjauksellisia lähestymistapoja ja menetelmiä, sekä osaa edistää asiakkaiden prosesseja ja toimijuutta yksilö-ja ryhmäohjauksessa
  • osaa soveltaa erilaisiin ohjaustarpeisiin sopivia ohjausmenetelmiä ja -välineitä sekä vuorovaikutuksen orientaatioita
  • osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa eri ohjauksen konteksteissa huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
  • kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista.

Oppimateriaalit

Buber, M. 1947. BetweenMan and Man. Routledge (e-kirja).

Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus-ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: A practical guide for counsellors and helping professionals. Open University Press.

Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus-ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus