OHKS1200 Teoreettiset lähestymistavat ohjaustyössä (6 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Tällä opintojaksolla tarkastellaan keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opitaan arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Opintojaksolla perehdytään myös siihen, miten yksilön toimijuutta lähestytään eri teoreettisissa lähestymistavoissaja miten tätä osaamista voi soveltaa käytännön ohjaustyössä.


Sisältö

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat.

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausteoreettista osaamistaan, ymmärrystään yksilön elämänkulun ja toimijuuden rakentumisen prosesseista, ohjausosaamistaan sekä reflektio-osaamistaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää syvällisesti keskeiset opinto-ja urateoriat ja niiden keskeiset käsitteet ja tiedot ja kykenee niitä käyttämään oman ajattelunsa perustana
  • on jäsentänyt itselleen kokonaiskuvan keskeisistä ohjausteoreettisista lähestymistavoista
  • osaa soveltaa eri teorioita ja niiden käsitteistöä opinto-ja uraohjauksen kohteena oleviin yksilöllisiin prosesseihin ja ohjauskäytänteisiin
  • soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan
  • ymmärtää yksilön elämänkulun ja toimijuuden rakentumisen prosesseja
  • tunnistaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajapintoja ja rajoituksia, osaa tarkastella niitä kriittisesti ja kykenee yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Oppimateriaalit

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and modelsat work: ideas for practice. Toronto, CERIC.

Brown, S.D. and Lent, R.W. 2012.Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken.

Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto. 

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja).

Patton, W & McMahon, M. 2014. Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers. 

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus