OHJA1100 Ohjausprosessi ja ohjausmenetelmät (6 op)
Avainteksti
Kuvaus
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen prosessin toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustutaan erilaisiin ohjausmenetelmiin sekä arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa.
Sisältö
Erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeiden tunnistaminen.
Tavoitteellisten asiakaslähtöisten ohjausprosessien suunnittelu ja toteuttaminen
Erilaisten monikanavaisten menetelmien soveltaminen yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosessissa
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjaus- ja vuorovaikutusosaamista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ohjausprosesseja asiakaslähtöisesti yksilöiden ja ryhmien kanssa
- tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa
- osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa
- osaa analysoida ja arvioida ohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Lisätietoja
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Ohjausosaaminen
- Opiskelijaa osaa tunnistaa erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien ohjaustarpeet.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia asiakaslähtöisiä ohjausprosesseja.
- Opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä prosesseissa.
- Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti keskeisiä yksilö- ja pienryhmämenetelmiä.
Vuorovaikutusosaaminen
- Opiskelija osaa toimia vuorovaikutussuhteissa monikanavaisesti dialogitaitoja hyödyntäen
Oppimateriaalit
Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus - opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. Helsinki (suom. Petri Auvinen).
Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.