OEAP1020 Esi- ja alkuopetuksen pedagoginen perusta (8 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Sisältö

Opintojakso sijoittuu erityisesti Tieteellisen osaamisen, Pedagogisen osaamisen sekä Vuorovaikutusosaamisen ja moninaisuuteen liittyvän osaamisen ydinosaamisalueille. Kurssin keskeisenä sisältönä on:

  • Vuorovaikutus lapsiryhmässä sekä oppilaiden ja opettajan suhteissa sekä omassa toiminnassa
  • Lapsilähtöinen pedagogiikka
  • Esiopetuksen ja perusopetuksen luokkien 1-2 opetussuunnitelmat
  • Monipuoliset arvioinnin menetelmät ja toimintatavat
  • Kodin ja koulun välinen sekä monialainen yhteistyö
  • Monikielisyys ja varhennettu kielenopetus 

Suoritustavat

Luennot ja/tai pienryhmäopiskelu, oppimistehtävät


Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
  • tunnistaa ja soveltaa lapsikeskeisen pedagogiikan työtapoja eri oppiaineissa esiopetuksen ja perusopetuksen luokkien 1-2 opetussuunnitelmien mukaan
  • havainnoida vuorovaikutusta lapsiryhmässä sekä oppilaiden ja opettajan suhteissa sekä edistää näitä oman toimintansa kautta
  • tunnistaa ja käyttää monipuolisesti erilaisia arvioinnin menetelmiä ja toimintatapoja esiopetuksessa ja perusopetuksen luokilla 1-2
  • tunnistaa moniammatillisia verkostoja ja niiden toimintatapoja esiopetuksessa ja perusopetuksen luokilla 1-2
  • tunnistaa kodin ja koulun erilaisia yhteistyömuotoja

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja/tai opetusohjelmassa mainittu muu opetusmateriaali

Kirjallisuus

  • Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of Feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112. doi: 10.3102/003465430298487
  • Roiha, A. & Polso, J. 2018. Onnistu eriyttämisessä. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Kurssin alussa määriteltyjen osasuoritusten (mm. kirjalliset oppimistehtävät, läsnäolo, oman opetuksen tarkastelu) tekeminen hyväksytysti. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (8 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta