OEAP1012 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat II (4 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Tämä kurssi on jatkoa kurssille OEAP1011 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat I.

Kurssin keskeisenä sisältönä on I-osan tavoitteiden lisäksi myös seuraavat:

- Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisvalmiudet ja työskentelytaidot sekä niiden arviointi

- Kehityksen ja oppimisen haasteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa ja ottaa huomioon esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin piirteiden sekä motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen oppimiselle

- arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja

- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisten lasten kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä

Esitietojen kuvaus

Osana luokanopettajan, erityisluokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan tai aineenopettajan opintoja kokonaisuudessaan suoritetut perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot TAI varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot.

Oppimateriaalit

- Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.). 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.

- Crain, W. C. 2005 tai uudempi. Theories of development. Concepts and applications. (uudistettu painos.) Hillsdale, NJ: Prentice Hall.

- Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2015. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Ei suoritustapoja