NKTA1013 Musiikki ja ääni peleissä (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Avainteksti
Kurssilla tutustutaan psykologisiin ja kulttuurisiin näkökulmiin musiikin ja äänen tarkastelemiseksi osana pelikokemusta
Kuvaus
Kurssilla tutustutaan psykologisiin ja kulttuurisiin näkökulmiin musiikin ja äänen tarkastelemiseksi osana pelikokemusta.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee pelimusiikin ja -äänen historiaa
tunnistaa äänien ja musiikin rooleja pelien vuorovaikutuksessa ja kerronnassa
hallitsee käsiteltyjen teorioiden ydinasiat ja osaa soveltaa niitä äänien ja musiikin kokemisen ja merkitysten tarkasteluun pelaamisen tai pelisuunnittelun kontekstissa
osaa muotoilla aiheen tutkimiseen soveltuvia tutkimuskysymyksiä
Kirjallisuus
- Collins: Playing with Sound, A Theory of Interacting with Sound and Music in Video Games. 2013.
- Grimshaw & Garner: Sonic Virtuality: Sound as Emergent Perception. 2015.
- Summers: Understanding Video Game Music. 2016.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Järjestetään vuorovuosin opintojakson NKTA1011 kanssa. Luennoidaan lukuvuosina 2020-2021 ja 2022-2023. HUOM! Ei opetusta syksyllä 2022.
Opetusajankohta:
Periodi 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, annetut tehtävät ja luentopäiväkirja.
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Luennot, tehtävät, luentopäiväkirja