NKTA1001 Pelien tuntemus (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Avainteksti
Pelien tuntemus on pelien yleisimpiin lajityyppeihin ja pelien historiaan tutustuttava kurssi, joka suoritetaan pelilukupiirinä.
Kuvaus
Yleisimpien digitaalisten pelien lajityyppien tuntemus. Perehtyminen keskeisimpiin digitaalisten pelien klassikoihin ja pelien kulttuuriseen historiaan.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisinä pidettyjä klassikoita, pystyy soveltamaan oppimiaan taitoja niiden tulkinnassa ja osaa tulkita teoksia historiallisessa ja kulttuurisessa kontekstissaan.
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama oppimateriaali
Kirjallisuus
- Montfort & Bogost: Racing the Beam: The Atari 2600 Platform. 2009.
- Saarikoski & Suominen: ”Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa: Tietokoneharrastuksen ja peliteollisuuden suhde Suomessa toisen maailmansodan jälkeen”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-02.pdf
- Wolf: “The Video Game Industry Crash of 1977”. Before the Crash: Early Video Game History. 2012.
Suoritustavat
Tapa 1
Opetusajankohta:
Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Pelilukupiiri (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Opetus
9.1.–19.5.2023 Pienryhmäopetus
x
Oppimispäiväkirja (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Oppimispäiväkirja
Suorituskieli:
englanti, suomi