MSLP030 Museo ja yleisö (6 op)
Kuvaus
Opintojakson aikana tarkastellaan museota arkkitehtuurina, näyttelypaikkana, oppimisen ympäristönä ja mediana. Tarkastellaan yleisötyötä ja näyttelysuunnittelua ohjaavia keskeisiä näkökulmia. Opintojaksolla perehdytään myös museotyön etiikkaan sekä museon erilaisiin tapoihin näkyä ja olla osa yhteisöään.
Osaamistavoitteet
- tuntee museorakennuksen historialliset kehityslinjat ja nykymuseoiden rakennuksille asettamat vaatimukset sekä toiminnan että saavutettavuuden näkökulmista
- osaa kuvata näyttelyprosessin eri vaiheineen
- tuntee yleisötyön teoreettisia lähtökohtia ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- on tietoinen museon toimintaa ohjaavista etiikkaan ja kulttuuriseen vastuuseen perustuvista tekijöistä.
Oppimateriaalit
- Lehtonen, Jaakko, Museo myytävänä: Lähtökohtia ja strategioita museopalveluiden markkinointiin (s. 93–104)
- Voutilainen, Heli-Maija, Museon näyttelykieli perinteen ja oman aikansa ilmentäjänä – kulttuurihistorialliset perusnäyttelyt Jyväskylässä 1900-luvun alusta 1990-luvulle (s. 105–121)
- Palviainen, Ritva, Museopedagogiikka muuttuvassa maailmassa (s. 122–129)
- Hänninen, Kirsi, Minkälainen on monipuolinen museokäynti? (s. 130–137)
- Vilkuna, Janne, Vainajat museoeettisenä kysymyksenä (s. 138–146)
- Pennanen, Jukka, Etnisyyden funktio Inarin saamelaismuseossa (s. 147–152).
- Rönkkö, Marja-Liisa, Museon idea ja historia (s. 70–92)
- Kallio, Kalle, Museon yhteiskunnalliset tavoitteet (s. 105–131)
- Kinanen, Pauliina, Icomin eettiset ohjeet (s. 132–134)
- Rönkkö, Marja-Liisa, Museo mediana (s. 246–278)
- Kaitavuori, Kaija, Museo ja yleisö (s. 279–294)
- Malmisalo-Lensu, Anne-Maija & Mäkinen, Minna, Museo oppimisen paikkana (s. 295–318)
- Haapalainen, Riikka, Museo verkossa (s. 319–338)
- Kaitavuori, Kaija, Näyttelyprosessi ja Expowiki (s. 339–341).
- Levanto, Marjatta, Suomen museoiden yleisöt (s. 94–112)
- Lamminen, Marjut, Suomen kansallismuseo kansan sivistäjänä (s. 110–112)
- Hatakka, Mari, Museo muistojen paikkana (s. 113–125)
- Liukkonen, Eija, Museoyleisöjen tutkimus (s. 125–126)
- Rönkkö, Marja-Liisa, Museorakennukset ja näyttämisen taide (s. 229–261)
- Rönkkö, Marja-Liisa, Vaihtuvat näyttelyt (s. 262–265).
Lisäksi valitaan joko
- Ahoniemi, Anu & Perähuhta, Minna 1999: . Suomen Unesco-toimikunnan julkaisuja 0357-1106 no. 77.
- Kulttuuriomaisuuden uhat ja suojelu. Työryhmän esitys Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen toimeenpanosta Suomessa ja osana kansainvälistä kriisinhallintaa. Opetusministeriön julkaisuja 2007:8. Verkkojulkaisuna osoitteessa http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/opm8.pdf?lang=fi
Kirjallisuus
- Vilkuna, Janne (toim.): Näkökulmia museoihin ja museologiaan. Helsinki: Ethnos 2000.
- Pauliina Kinanen (toim.): Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007)
- Pettersson, Susanna & Kinanen Pauliina (toim.): Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.
- Ahoniemi, Anu & Perähuhta, Minna 1999: . Suomen Unesco-toimikunnan julkaisuja 0357-1106 no. 77.
- Kulttuuriomaisuuden uhat ja suojelu. Työryhmän esitys Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen toimeenpanosta Suomessa ja osana kansainvälistä kriisinhallintaa. Opetusministeriön julkaisuja 2007:8. Verkkojulkaisuna osoitteessa http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/opm8.pdf?lang=fi
- http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/opm8.pdf?lang=fi
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.
Opetus
10.1.–31.7.2023 Luento-opetus
Itsenäinen työskentely (6 op)
Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.