LPEY1003 Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys (1–2 op)
Kuvaus
Ihmisen kehitys elämänkulun eri vaiheissa, muutos ja jatkuvuus.
Tieteidenvälinen näkökulma ihmisen fyysisen aktiivisuuden edellytyksiin ja mahdollisuuksiin.
Kehityspsykologisen lähestymistavan peruskäsitteet.
Fyysinen kasvu ja motorinen kehitys lapsuudessa.
Sosio-emotionaalinen kehitys ja se, miten nämä näkyvät lapsen toiminnassa ja oppimisessa.
Pätevyydenkokemukset ja motivaatio kouluiässä ja nuoruudessa.
Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa ja sen huomioon ottaminen opetuksessa ja ohjauksessa.
Osaamistavoitteet
- hallitsee kehitys- ja kasvatuspsykologian keskeisiä käsitteitä, teorioita ja tutkimustuloksia elämänkulkuajattelun näkökulmasta
- tiedostaa lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen liittyviä tarpeita ja mahdollisuuksia
- osaa kuvata kokonaisvaltaisen kehityksen pääpiirteet ja miten kehitystä voidaan tukea
Oppimateriaalit
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY. (ss. 22–307). ISBN 978-952-451-617-4
Weiss, M. R. 2004. Developmental sport and exercise psychology. A
lifespan perspective. Morgantown, WV: Fitness Information technology, (ss.
1–71, 101–221) (191
s.).
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (2 op)
Luentoja 12 tuntia ja luentoihin liittyvät tehtävät kirjasta tai ajankohtaisesta materiaalista. Itsenäinen työskentely. Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätöihin ja luentotentti. Luentotehtävien tekeminen.
Tentti (2 op)
Itsenäinen työskentely. Kirjallisuuden tenttiminen