LPEP006 Liikuntadidaktiikan peruskurssi 2 (6 op)
Kuvaus
Liikkuminen erilaisissa oppimisympäristöissä monipuolisia opetusmenetelmiä hyödyntäen ja vuorovaikutustaitoja kehittäen.
Liikkumisen perustaidot ja niiden oppimiseen sisältyvät kehittelyt eri ympäristöissä muun muassa teknologiaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen.
Turvallisuuteen liittyvät erityispiirteet eri oppimisympäristöissä.
Suoritustavat:
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 91 tuntia:
Yhteinen luento 2 tuntia
Vesiliikunta: uinti ja vesipelastus 19 tuntia
Palloilu: 28 tuntia
Kehonhallinta: kehonhuolto, telinevoimistelu ja akrobatia 20 tuntia
Rytmi- ja ilmaisuliikunta: tanssi 18 tuntia
Yhteenvetoseminaari 4 tuntia
Itsenäinen työskentely.
Arviointiperusteet:
Liikuntataidot ja -tiedot 50 % arvosanasta. Työskentelytaidot 50 % arvosanasta. Kurssiin sisältyy myös itsearvioinnit eri ympäristöissä sekä seminaarityön vertaisarviointi. Nämä arvioidaan osana liikunnan tietoja ja työskentelytaitoja.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa keskeisimpiä liikuntataitoja ja ymmärtää omien taitojen merkityksen opetustilanteissa.
tunnistaa eri oppimisympäristöjen ja liikuntamuotojen erityispiirteitä, yhtäläisyyksiä sekä eroja.
ymmärtää itsensä ja muut yksilöllisinä oppijoina erilaisissa oppimisympäristöissä.
osaa havainnoida oppimisen kannalta oleellisia asioita eri liikuntataidoissa ja pystyy kehittämään taitojaan.
ymmärtää sekä tiedollisesti että kehollisesti, miten ihmisen anatomia, fysiologia ja biomekaniikka tulee huomioida terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
ymmärtää miten kognitiiviset toiminnot ilmenevät erilaisissa liikuntamuodoissa.
osaa ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja tukea toiminnallaan ryhmässä oppimista ja ryhmän hyvinvointia.
ymmärtää liikunnanopetuksen kasvatuksellisia näkökulmia työskentelytaitojen osalta (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet).
Lisätietoja
Ajoitus: 2. vuosi syyslukukausi
Esitietojen kuvaus
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus., ss. 276–366 (90 s.).
Keskinen, I., Hakamäki, J., Hotti, K., Lauritsalo, K., Liinpää, S., Läärä, J. & Pantzar, T. 2016. Uimaopetuksen käsikirja. Jyväskylä: Docendo, ss. 99-178 (79 s).
Suoritustavat
Tapa 1
Yhteiset luennot ja seminaarit (0.5 op)
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 91 tuntia:
Yhteinen luento 2 tuntia
Vesiliikunta: uinti ja vesipelastus 19 tuntia
Palloilu 28 tuntia
Kehonhallinta: kehonhuolto, telinevoimistelu ja akrobatia 20 tuntia
Rytmi- ja ilmaisuliikunta: tanssi 18 tuntia
Yhteenvetoseminaari 4 tuntia
Itsenäinen työskentely.