LPEA1100 Yhdenvertaisuuden perusteet liikunnassa (1–2 op)
Kuvaus
Ihmisten kohtaamiseen ja opettamiseen vaikuttavat arvot, asenteet ja eettiset näkökulmat.
Tunnetaidot ryhmien ja yksilöiden kanssa työskennellessä.
Osallisuus liikunnassa.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädäntö.
Suoritustavat:
6 h luentoja ja 18 h harjoituksia intensiivijaksona
Lähdemateriaalia
hyödyntävä essee 30 h
Arviointiperusteet:
Opetukseen osallistuminen
Annettujen
tehtävien hyväksytty suorittaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa omien arvojensa, asenteidensa, kulttuuritaustansa ja aiempien kokemustensa merkityksen ihmisten välisissä kohtaamisissa
- tunnistaa ja pystyy käsittelemään erilaisten kohtaamisten itsessä herättämiä tunteita
- osaa kriittisesti pohtia omaa toimintaansa tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmista liikunnassa
- ymmärtää kehollisuuden merkityksen liikunnanopetuksessa
- tuntee liikuntakasvatuksen kannalta keskeiset yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät käsitteet ja säädökset
Lisätietoja
Ajoitus:
LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LPEAxxxx Yhdenvertaisuuden perusteet liikunnassa).
Oppimateriaalit
Kurssin verkkomateriaali
Liikuntapedagogiikka kirjasta (2017) luvut 11, 25, 26
Kokkonen, M. (2017). Liikunta sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä edistävien tunne- ja ihmissuhdetaitojen tukijana. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.), Liikuntapedagogiikka (s. 185-214). 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kokkonen, M. (2017). Liikuntapedagogiikan yhdenvertaisuus – sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulma. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.), Liikuntapedagogiikka (s. 455-484). 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.