LOIM1010 Kielellisten, sosiaalisten ja tunnetaitojen sekä identiteettien kehitys ja tuki (5 op)
Kuvaus
kielen kehityksen vaiheet, kaksikielisyys, monikielisyys, monikulttuurisuus, pedagoginen kirjaaminen, yksilöllinen tuki, yleinen ja tehostettu tuki, varhaiset vuorovaikutussuhteet, sosio-emotionaaliset taidot, kieli ja kognitiiviset taidot itsesäätelyn taustalla, identiteetti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· On syventänyt ymmärrystään lasten sosiaalisista sekä tunnetaidoista ja ymmärtää näiden tukemisen merkityksen lapsen hyvinvoinnin rakentumisessa
· On syventänyt ymmärrystään lasten kielellisten taitojen kehittymisestä ja erilaisten identiteettien tukemisen merkityksestä
· Tuntee kiel(t)en eri osa-alueiden tyypilliset kehitysvaiheet ja ymmärtää kaksi- ja monikielisyyden kehitysvaiheet
· Kykenee havainnoimaan ja arvioimaan eri-ikäisten lasten kielellisiä taitoja
· Ymmärtää kielellisten taitojen merkityksen vuorovaikutuksessa, oppimisessa ja identiteettien muotoutumisessa
Oppimateriaalit
Myöhemmin täydentyvä kirjallisuus