KTKA2011 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät, Näyttökoe (5 op)
Kuvaus
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset, tarkoituksenmukaisuusotanta, aineistonkeruu: haastattelu, havainnointi, dokumenttiaineisto, analyysiprosessin perusteet, tulkinta ja löydösten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen liittyvät kysymykset, laadullisen tutkimuksen lukutaito.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenfilosofiset lähtökohdat
nimetä ja arvioida laadullisen tutkimuksen erilaisia metodologisia lähestymistapoja
kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin etenemisen perusperiaatteet
kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa
raportoida tutkimustuloksia laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti
noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita ja
arvioida laadullisen tutkimuksen luotettavuutta
Lisätietoja
Hyväksyttyä näyttökoetta ei voi korottaa. Näyttökoe kirjataan opintorekisteriin koodilla KTKA2011. Jos opiskelija tulee hylätyksi näyttökokeessa, hänen tulee suorittaa aineopintotasoinen laadullisten menetelmien tutkimusmenetelmäopintokokonaisuus osallistumalla KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät -opintojaksolle.
Arviointiperusteet
Näyttökokeen (oppimistehtävien) hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Esitietojen kuvaus
KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5op) tai vastaavat opinnot.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
PATTON, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.
Sage Research Methods Online –verkkosivusto.
TUOMI, J. & SARAJÄRVI, A. (2002 tai myöhemmät painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Muu opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali.