KOPS1006 Kielikoulutuspolitiikka (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija kielikoulutuspolitiikan keskeisiin kysymyksiin monialaisesti. Opintojaksolla käsitellään kielikoulutusta paitsi kielipolitiikan näkökulmasta myös yhteiskunnallisten, poliittisten ja taloudellisten kytkösten kautta. Opiskelija perehtyy myös arvioimaan, mitkä tekijät ja toimijat ovat osaltaan vaikuttamassa kielikoulutuspolitiikkaan. Opintojaksolla käsitellään kielikoulutusta eri koulutusasteilla, työelämän näkökulmasta sekä erityisryhmien, kuten kielellisten ja kulttuuristen vähemmistöjen kannalta. Myös kielitaidon arvioinnin yhteiskunnalliset kytkökset ovat esillä. Lisäksi opintojaksolla käsitellään ajankohtaisia kielikoulutuspoliittisia kysymyksiä.
Suoritustavat
Osallistuminen tapaamisiin ja oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti joko tenttimällä tai tekemällä oppimistehtävän. Itsenäisestä suoritustavasta sovittava opintojakson vastaavan opettajan kanssa.Arviointiperusteet
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen tai tentti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt kielikoulutukseen eri näkökulmista,
- osaa arvioida erilaisia kielikoulutuksen kansainvälisiä, kansallisia ja paikallisia kytköksiä,
- on tutustunut kieli- ja kulttuuriryhmien koulutuksen erityiskysymyksiin,
- ymmärtää kielitaidon arvioinnin merkityksen koulutuspolitiikan ohjaajana ja
- osaa soveltaa oppimaansa eettisesti kestävällä tavalla monikulttuurisessa ja -kielisessä toimintaympäristössä.
Esitietojen kuvaus
LAGIC-opiskelijat: LACS1011 Introduction to Language and Discourse; LACS1012 Globalization, Language and Society
Oppimateriaalit
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Osallistuminen tapaamisiin ja oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa
Tentti (5 op)
Tentti humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tenttipäivänä.
Sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa