KLAS1619 Family and Upbringing - Current Issues (5 op)
Kuvaus
Perhe- ja läheissuhteet, perhe yhteiskunnallisena instituutiona ja systeeminä, perheprosessit ja muutos, vanhemmuus ja kasvatus, kulttuuriset merkitykset ja ihanteet, perhetutkimuksen eri suuntaukset ja näkökulmat, moniäänisyys, sukupuoli- ja sukupolvinäkökulmat.
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
tämän hetken perhe-elämän, vanhemmuuden ja perheessä tapahtuvan kasvatuksen kuvaamisessa käytetyt keskeiset teoreettiset suuntaukset, käsitteet ja tutkimusalueet
soveltaa oppimaansa perhe-elämään liittyvien kysymysten tarkastelussa niin tutkimus- kuin työelämäkonteksteissa
analysoida ja eritellä perheeseen, vanhemmuuteen ja kasvatukseen liittyviä ilmiöitä erilaisista näkökulmista
Oppimateriaalit
Alla lueteltu kirjallisuus ja muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
1. Day, R. D. (2010). Introduction to family processes (5th ed ed.). New York: Routledge. OR
2. McKie, L., & Callan, S. (2012). Understanding families: A global introduction. London: Sage.
3. Gerson, K. (2010). The unfinished revolution: How a new generation is reshaping family, work, and gender in America. Oxford; New York: Oxford University Press.
4. Abela, A., Walker, J. (2014). Contemporary issues in family studies: Global perspectives on partnerships, parenting and support in a changing world. John Wiley & Sons. EKirja.
5. Kagitcibasi, C. (2007). Family, self and human across cultures. Theory and applications. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
6. Jallinoja, R., Hurme, H. & Jokinen, K. 2014. Perhetutkimuksen suuntauksia. Gaudeamus.
7. Allen, K. & Henderson, A. C. 2017. Family theories: foundations and applications. Wiley.