KLAS1509 Identity and Agency in Professional Work (5 op)
Kuvaus
Työssä oppiminen, ammatillinen identiteetti ja toimijuus, johtajuus, työhyvinvointi.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
eritellä ammatillista identiteettiä ja toimijuutta koskevia teoreettisia näkökulmia
soveltaa ammatillisen identiteetin ja toimijuuden teorioita yksilöiden ja yhteisöjen oppimisessa työelämän kentillä
analysoida johtajuuden merkitystä ammatilliselle identiteetille, toimijuudelle, oppimiselle ja työhyvinvoinnille
eritellä ja arvioida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan
Lisätietoja
Completion modes:
Participation in contact teaching and/or independent study, learning assignments and/or exam. Mode of completion to be specified in the Study Programme.
Oppimateriaalit
Kaikille yhteinen teos
Goller, M. & Paloniemi, S. (toim.) (2017). Agency at work. Dordrecht: Springer.
sekä valitaan neljä seuraavista:
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45-65.
Hökkä, P. Rautiainen, M., Silander, T. & Eteläpelto, A. (2017). Collective Agency-Promoting Leadership in Finnish Teacher Education. In J. Murray, A. Swennen & C. Kosnik (eds.), International Research, Policy and Practice in Teacher Education: Insider Perspectives. Dordrecht: Springer.
Kira, M. & Balkin, D.B. (2014). Interactions between work and identities: thriving, withering, or redefining the self? Human Resource Management Review 24 (2), 131–143.
Tourish, D. 2014. Leadership, more or less? A processual, communication perspective on the role of agency in leadership theory. Leadership 10(1), 79–98.
Tynjälä, P. 2013. Toward a 3-P model of workplace learning: a literature review. Vocations and Learning 6 (1), 11–36.
Vähäsantanen K. (2013). Vocational teachers' professional agency in the stream of change. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 460.
Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., Herranen, S. & Eteläpelto, A. 2016. Professional learning and agency in an identity coaching programme. Professional Development in Education. http://www.tandfonline.com/eprint/FYuMGIBSbIIGezx5mxZP/full
Lisäksi muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.