GERS1001 Gerontologinen tutkimus (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Vanhenemisen tutkimuksen tiedepoliittiset ja akateemiset edellytykset
Tutkimusideasta tutkimuksen toteuttamiseen ja tiedon translaatio gerontologiassa
Ikääntymisen tutkimusasetelmien ja teorioiden kehittyminen
Elämänkulkututkimus, pitkäikäisyystutkimus, elinaikatutkimus
Terveyden ja toimintakyvyn tutkimus
Tutkimuksen ja yhteiskunnan gerontologiset tietotarpeet
Vanhenemisen geneettinen tutkimus
Tutkimustieto hyvinvoinnin edistäjänä
Vanhojen ihmisten tutkimisen eettiset erityiskysymykset
Suoritustavat
Luentoja 20h
Kirjallinen työ (tutkimussuunnitelma)
Opintojaksolla ilmoitettuun oppimateriaaliin ja luentoihin perustuvat verkkokeskustelut ja kirjallisen oppimistehtävän laatiminen ryhmissä
Arviointiperusteet
Tutkimussuunnitelma 50 %, oppimistehtävä 50 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa kriittisesti arvioida gerontologisen tutkimuksen nykytilaa
osaa analysoida gerontologian keskeisimpiä tutkimuskohteita ja teorioita
osaa perustella gerontologian tietotarpeita tieteen näkökulmasta
osaa selittää uuden gerontologisen tiedon tuottamisen periaatteet
osaa arvioida vanhojen ihmisten tutkimuksen eettisiä ja metodologisia erityispiirteitä
osaa selittää tiedeympäristön merkityksen gerontologiselle tutkimukselle
osaa määrittää pro gradu –tutkimuksensa aihepiirin ja siihen tarvittavan aineiston
Oppimateriaalit
Bengtson V.L. & Settersten R.A. (toim.) 2016. Handbook of Theories of Aging. 3. painos. New York NY: Springer Publishing Company. (731 s.) Oppimistehtävässä käytettävät sivut ilmoitetaan erikseen
Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali