ERIP105 Oppimisen ja osallistumisen tukeminen (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
portaittainen tuki oppimisessa, RTI-malli, näyttöön perustuvat tuen periaatteet, interventiot, yksilöllisen tuen keinot, ryhmässä toteutettava tuki, eriyttäminen, yksilöllistäminen, joustava ryhmittely
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää portaittaisten tuen mallien perustelut ja käytänteet
- tuntee näyttöön perustuvat tuen periaatteet oppimisen ongelmissa
- ymmärtää interventiot oppimisen kohdennetun tuen työkaluina
- tuntee joustaviin ryhmittelyihin, eriyttämiseen ja yksilöllistämiseen liittyvän pedagogisen keskustelun näkökulmia
Oppimateriaalit
Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen. (soveltuvin osin)
Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Tapa 1
Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille (pääaineopiskelijat).
Arviointiperusteet:
Tentti tai oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Kuvaus:
Erityispedagogiikan perusopintoja valinnaisina opintoina suorittaville (sivuaineopiskelijat).
Arviointiperusteet:
Tentti tai oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
luennot ja tentti tai oppimistehtävä (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
1.4.–31.5.2023 Luento-opetus, erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijat sekä luoko-opiskelijat, joilla on EOK-opinto-oikeus (voivat tehdä myös sivuainetoteutuksena)
x
e-tentti tai oppimistehtävä (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi