ERIA1100 Esteettömät oppimis- ja vuorovaikutusympäristöt (5 op)
Kuvaus
vuorovaikutus ja viestintä
esteettömyys ja saavutettavuus (UDL)
osallisuus ja sosiaalinen osallisuus
moniulotteinen vuorovaikutus
aistit ja viestintä
puhetta tukevat ja korvaavat keinot (AAC)
selkokieli
Osaamistavoitteet
määritellä esteettömyyden ja saavutettavuuden käsitteet oppimisen kontekstissa (UDL)
suunnitella ja luoda erilaisia esteettömiä ja osallistavia oppimis- ja vuorovaikutusympäristöjä
arvioida kriittisesti vuorovaikutusympäristöjen mahdollisuuksia, esteitä ja rajoituksia
hyödyntää vuorovaikutuksen tukemisen keinoja oppimisympäristöissä
huomioida eri aistien merkityksen ja käytön vuorovaikutuksessa ja viestinnässä
Oppimateriaalit
Gronseth, S. L. & Dalton, E.M. 2019. Universal Access Through Inclusive Instructional Design. ISBN-13: 978-1138351080, ISBN-10: 1138351083.
Huuhtanen, K. (toim.) 2012. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Kolmas uudistettu painos. Oppimateriaalikeskus Opike.
Takala, M. & Sume, H. (toim.) 2016. Kieli, kuulo ja oppiminen. Kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus. Helsinki: FinnLectura.
Marino, M., Gotch, C., Israel, M., Vasquez, E., Basham, J. & Becht, K. (2014). UDL in the middle school science classroom: Can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 37, 87–99.
Persson, H., Åhman, H., Yngling, A. & Gulliksen, J. (2015). Universal Design, Inclusive Design, Accessible Design, Design for all: Different Concepts - One Goal? On the Concept of Accessibility - Historical, Methodological and Philosophical Aspects. 14 (4), 505-526. DOI 10.1007/s10209-014-0358-z
Cook, S. C., Rao, K., & Collins, L. (2017). Self-monitoring interventions for students with EBD: Applying UDL to a research-based practice. Beyond Behavior, 26(1), 19-27. doi:http://dx.doi.org.ezproxy.jyu.fi/10.1177/1074295617694407
Linkki: http://udlguidelines.cast.org/
Mahdollinen muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Tapa 1
luennot, seminaarit ja/tai verkko-opetus, itsenäinen työskentely (5 op)
Luennot, seminaarit ja/tai verkko-opetus ja tentti ja/tai oppimistehtävä ja/tai pienryhmätehtävät