ERIA1080 Vuorovaikutuksen ja oppimisympäristöjen esteettömyys (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

esteettömyys ja saavutettavuus (UDL), vuorovaikutus ja viestintä, aistit ja viestintä, osallisuus ja sosiaalinen osallisuus

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden käsitteet oppimisen kontekstissa

- osaa suunnitella esteetöntä ja osallistavaa oppimisympäristöä

- osaa arvioida ja hyödyntää vuorovaikutuksen tukemisen keinoja oppimisympäristöissä

- osaa huomioida eri aistien merkityksen ja käytön vuorovaikutuksessa ja viestinnässä

Oppimateriaalit

Gronseth, S. L. & Dalton, E. M. 2019. Universal Access Through Inclusive Instructional Design.

Huuhtanen, K. (toim.) 2012. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Kolmas uudistettu painos. Oppimateriaalikeskus Opike.

Takala, M. & Sume, H. (toim.) 2016. Kieli, kuulo ja oppiminen. Kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus. Helsinki: FinnLectura.

Marino, M., Gotch, C., Israel, M., Vasquez, E., Basham, J. & Becht, K. (2014). UDL in the middle school science classroom: Can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 37, s. 87–99.

Persson, H., Åhman, H., Yngling, A. & Gulliksen, J. (2015). Universal Design, Inclusive Design, Accessible Design, Design for all: Different Concepts - One Goal? On the Concept of Accessibility - Historical, Methodological and Philosophical Aspects. 14 (4), s. 505-526. DOI 10.1007/s10209-014-0358-z

Cook, S. C., Rao, K., & Collins, L. (2017). Self-monitoring interventions for students with EBD: Applying UDL to a research-based practice. Beyond Behavior, 26(1), s. 19-27. doi: http://dx.doi.org.ezproxy.jyu.fi/10.1177/1074295617694407

Linkki: http://udlguidelines.cast.org/

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:

Tapa 1

Kuvaus:
Erityispedagogiikan asiantuntijalinjan opiskelijoille ja aineopintoja valinnaisina opintoina suorittaville (sivuaineopiskelijat).
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

oppimistehtävä (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus