ERIA1070 Puhe-, hieno- ja karkeamotoriikan arviointi ja tukeminen (5 op)
Kuvaus
motoriikan osa-alueiden kehityksen ja oppimisen pääpiirteet ja niissä ilmenevät vaikeudet kuten artikulaatiohäiriöt ja motorisen oppimisen vaikeudet, motoriikan osa-alueiden arviointivälineet, näyttöön perustuvat tuen menetelmät, tukivastemalli, päiväkotien/koulujen lupa- ja tietosuojakäytänteisiin tutustuminen
Osaamistavoitteet
- tuntee motoristen taitojen kehityksen ja oppimisen perusperiaatteet
- tunnistaa motoriikan osa-alueiden oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä
- osaa teoriatietoon pohjaten arvioida motoristen taitojen oppimisen vaikeuksia taitoalueittain ja tulkita arviointitietoa
- osaa teoriatietoon pohjaten arvioida motorisia taitoja ja tulkita arviointitietoa
- osaa teoria- ja arviointitiedon avulla tunnistaa motoristen taitojen tuen tarpeita, suunnitella ja toteuttaa tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta
- osaa analysoida motoristen taitojen erilaisten arviointi- ja tuenmenetelmien teoreettista taustaa ja tutkimusperustaa
- osaa käsitellä luottamuksellista tietoa lain ja ammattietiikan mukaisesti oikein
Oppimateriaalit
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., Siiskonen, T. (toim.). 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti (soveltuvin osin).
Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Tapa 1
kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti (5 op)
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.