ERIA1050 Autismikirjo, moni- ja vaikeavammaisuus: taustaoletukset, tukipalvelut ja pedagogiset ratkaisut (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden laitos, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
Autismikirjo, moni- ja vaikeavammaisuus, kehitysvammaisuus, kohderyhmän koulutushistoria ja nykytilanne, kuntoutus, hoiva, opetus, vaativa erityinen tuki, toiminta-alueittainen opetussuunnitelma, eettiset kysymykset.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä käsitteet autismikirjo, kehitysvamma, moni- ja vaikeavammaisuus
- tarkastella kriittisesti em. kohderyhmän opetukseen liittyviä taustaoletuksia
- arvioida erilaisia pedagogisia tukipalveluja
- analysoida vammaisuuteen liittyviä eettisiä kysymyksiä
- määritellä käsitteet autismikirjo, kehitysvamma, moni- ja vaikeavammaisuus
- tarkastella kriittisesti em. kohderyhmän opetukseen liittyviä taustaoletuksia
- arvioida erilaisia pedagogisia tukipalveluja
- analysoida vammaisuuteen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Oppimateriaalit
Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen, T. 2009 (tai uudemmat painokset). Autismin kirjo ja kuntoutus. Jyväskylä: PS-kustannus.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Tapa 1
Kuvaus:
Erityispedagogiikan asiantuntijalinjan opiskelijoille, aineopintoja valinnaisina opintoina suorittaville (sivuaineopiskelijat) ja erillisiä erityisopettajan opintoja suorittaville (valinnainen opintojakso).
Arviointiperusteet:
Verkko-opetukseen liittyvien tehtävien hyväksytty suorittaminen ja oppimistehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
verkko-opetus, oppimistehtävä (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Verkko-opetukseen osallistuminen (ryhmäkeskustelu, väitetehtävä, luentojen kommentointi) ja oppimistehtävä.