CKSS4095 Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen (4 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
- inkluusioajatteluun pohjautuvan yhdessä oppimisen teoreettisia perusteita ja käytännöllisiä malleja
- pedagogisen tuen muodot ja tuen eri tasojen edellyttämät pedagogiset asiakirjat
- moniammatillinen yhteistyö/verkostoyhteistyö
- sosioemotionaalisen kasvun haasteet ja pedagogiset interventiot
- käyttäytymisen ja sosiaalisten taitojen opettaminen
- lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi ja niiden tukeminen, lukivaikeudet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa ja jäsentää inklusiivisen/osallistavan kasvatuksen yhteiskunnallisten, teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien yhteyksiä
- osaa kuvata, miten hyödyntää moniammatillista yhteistyötä pedagogisen tuen eri tasoilla
- osaa laatia pedagogisen tuen asiakirjoja
- tunnistaa sosioemotionaalisen kasvun haasteita ja osaa soveltaa ao. taitojen opettamisessa tutkimusperustaisia pedagogisia toimintatapoja
- osaa arvioida lukemisen ja kirjoittamisen taitoja ja oppimisen ongelmia ja soveltaa pedagogisesti perusteltuja ratkaisuja tukitoimissa.
Lisätietoja
Opintojakso on osa opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Oppimateriaalit
Sovitaan kouluttajan kanssa.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
1.8.2023 alkaen luokanopettajien aikuiskoulutus on muutettu monimuotoiseksi. Tätä ennen aloittaneilla on ollut opintojaksossa 24 tuntia kontaktiopetusta ja 84 tuntia omatoimista työskentelyä. Osallistuminen lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi