CEAP6050 Kehityspsykologiset lähtökohdat (6 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Kuvaus
- esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen
- oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi
- kehityksen ja oppimisen tukeminen
(opintojaksojen tarkemmat sisällöt kouluttaja esittelee opintojaksonsa alussa)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät (mm. kognitiivinen, kielellinen, sosio-emotionaalinen, motorinen ja moraalinen kehitys)
- osaa hyödyntää kehitysteorioita kasvatuksen ja oppimisen tukemisessa
- ymmärtää motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- osaa arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja.
Kirjallisuus
- Crain, W. C. (2016). Theories of development: Concepts and applications (6th ed.). London: Routledge. (2011 painos käy myös)
- Linnilä, M-L. 2011. Kumpi on valmis – lapsi vai koulu. Mediapinta: Tampere.
- Aro & Närhi. 2003. Kummi 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassa. Niilo Mäki Instituutti.
- Närhi, V. & Klenberg, L. (2010). ADHD – tutkimuksellinen mysteeri, käytännössä kaikille tuttu. NMI-Bulletin, 20(3), 29–38.—Teoreettinen yleiskatsaus ADHD:stä
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
1.8.2023 alkaen luokanopettajien aikuiskoulutus on muutettu monimuotoiseksi. Tätä ennen aloittaneilla on ollut opintojaksossa 40 tuntia kontaktiopetusta ja 122 tuntia omatoimista työskentelyä.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen joustavasti opintojakson kouluttajan ohjeistuksen mukaisesti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen /Esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
29.8.–23.9.2022 Luento-opetus, Chydeniuksen opiskelijoille, Esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen
x
Osallistuminen opetukseen / Oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
24.10.–16.12.2022 Verkko-opetus, Chydeniuksen opiskelijoille, Oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi
x
Osallistuminen opetukseen / Kehityksen ja oppimisen tukeminen (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi