APEA520 Aikuisen oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (5 op)
Kuvaus
Sisältö
oppimisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisen oppijan näkökulmasta oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen neurologinen perusta, tunteet, sanaton tieto, yksilöllinen kokemushistoria), oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisryhmä, ryhmäilmiöt)
Suoritustavat
Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Lukuvuosittaiset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
- hahmottaa keskeisiä aikuisen oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
- hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin
Esitietojen kuvaus
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
AUBREY, K. & RILEY, A. 2019. Understanding & using educational theories. Lontoo: SAGE Publications.
GRONOW, A. & KAIDESOJA, T. (toim.) Ihmismielen sosiaalisuus. Helsinki: Gaudeamus.
ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge.
KALLIO, E. (toim.) 2016. Ajattelun kehitys aikuisuudessa. Kohti moninäkökulmaisuutta. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura ry. ROGERS, C. 1995. A way of being. New York: Houghton Mifflin Company.