APEA515 Aikuiskoulutuksen teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)
Kuvaus
Sisältö
andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana omakohtaista oppimista tukevat työmuodot dialoginen ja tutkiva asenne
Suoritustavat
Luento ja työpajatyöskentely, pienryhmäopiskelu. Lukuvuosittaiset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
- hahmottaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
- käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa keskustelussa,
- soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksen ja aikuisen oppimisen kysymyksiin
Esitietojen kuvaus
Opintojakso tarkoitettu ainoastaan aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin valituille.
Oppimateriaalit
DEWEY, J. 2015 (1938). Experience and education. New York: Free Press.
ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
KNOWLES, M., HOLTON, E. & SWANSON, R. 2011. The adult learner . The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier.
LAINE, T. & MALINEN, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
LINDEMAN, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.