AIKP1017 Työelämän kehittämishanke (5 op)
Kuvaus
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede vastaa haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ja pyrkiä ratkomaan ongelmia, mikä mahdollistaa perustellun toiminnan ja kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa aiemmin opittua rajattuun työelämän kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa työelämäkontekstin kehittämistä vaativat kohteet ongelmalähtöisen ajattelun pohjalta
- tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita kehityshankeen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- tarkastella kehittymisen haasteita sekä tarkastella kriittisesti asenteita kehitystä ja oppimista kohtaan
- jäsentää ja kehittää omaa työyhteisöään aikuiskasvatustieteellisen tutkimustiedon avulla
Oppimateriaalit
Collin, K., Auvinen, T., Herranen, S., Paloniemi, S., Riivari, E., Sintonen, T. & Lemmetty, S. 2017. Johtajuutta vai johtajattomuutta? Johtamisen merkitys luovuudelle informaatioteknologian organisaatiossa. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing House. Luettavissa e-kirjana osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6921-9 (Soveltuvin osin)
TAI
Collin, K. Lemmetty, S. (toim.) 2019. Siedätystä johtamisallergiaan! Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Helsinki: Edita. Saatavana e-kirjana https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.2014265
JA
Jalava, U. & Vikman, A. 2003. Työ ja oppiminen yrityksissä. Ongelmista ratkaisuihin. Helsinki: WSOY.TAI
Poikela, E. & Poikela, S. 2010. Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna. Kasvatus & Aika 4 (4), 91-120. Luettavissa e-aineistona osoitteessa http://elektra.helsinki.fi/oa/1797-2299/4/4/ongelmap.pdf
TAI
yksi oppivaa organisaatiota käsittelevä tieteellinen lähde, esim. seuraavan linkin kautta löytyvistä lähteistä:
Dialoginen OD https://www.humap.com/blogi/2015/09/tarvitsevatko-organisaatiot-diagnosien-sijaan-enemman-dialogia/
JA
Yksi työelämää ja/tai oppimista käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista
JAVähintään kaksi vapaavalintaista tieteellistä lähdettä