AIKP1014 Aikuiskasvatustieteellinen tutkimus (5 op)
Kuvaus
Tieteellinen toiminta ja tutkimus pyrkivät tieteellisin keinoin kohti totuutta. Tieteessä ei kuitenkaan saavuteta yhtä ja lopullista totuutta, vaan kulloinkin on vallalla parhaiten tieteellisesti perusteltu näkemys. Samalla tieteellinen tieto korjaa itseään eli tutkimuksen myötä saavutetaan aiempaa kattavampia ja yhtenäisempiä käsityksiä. Arkiajattelu on usein tieteellisen tutkimuksen lähtökohta ja toisaalta tutkimuksin saavutettu tieteellinen tieto saavuttaa viiveellä arjen. Opintojakso johdattelee tieteellisen tiedon periaatteisiin ja aikuiskasvatustieteen tutkimuskohteisiin. Kirjallisuuden avulla tutustutaan myös aikuiskasvatustieteellisen tutkimusprosessin kulkuun sekä perehdytään siihen, millaisilla menetelmillä aikuiskasvatustieteellistä tietoa hankitaan.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tehtyään opiskelija osaa:
- hahmottaa aikuiskasvatustieteen tutkimuskohteita
- nimetä tieteellisen tiedon periaatteita sekä tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon erot
- tunnistaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen tyypilliset prosessit
- laatia aikuiskasvatustieteellisen tutkimussuunnitelman
Oppimateriaalit
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008 (tai uudemmat painokset). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.
JA
JA
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. 2013 (tai uudemmat painokset). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.
JA
Aikuiskasvatuksen tutkimusseuran verkkosivut: https://www.aikuiskasvatuksentutkimusseura.fi/aikuiskasvatus/
JA
Aikuiskasvatus-tiedelehden verkkosivut: https://journal.fi/aikuiskasvatus
Sekä osoitetut kolme tieteellistä artikkelia