KPTOLUKOK Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen (15–25 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Valinnaiset opinnot:
Ei

Avainteksti

Moduulissa perehdytään luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen, ohjaamiseen ja kehityksen tukemiseen.

Kuvaus

Tämä temaattinen moduuli (25 op) koostuu opintojaksoista:

  1. Luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen ja opetuksen polut (5 op)
  2. Luku- ja kirjoitusvalmiuksien ja -taitojen ohjaaminen (5 op)
  3. Entä jos ei suju? – Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet (5 op)
  4. Kielitietoisesti monikielisen oppijan matkassa (5 op)
  5. Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen (5 op)
  6. Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa (5 op)

Kaksi ensimmäistä opintojaksoa muodostavat moduulin perustan. Siksi niiden opiskelua suositellaan ennen valinnaisia opintojaksoja, joista opiskelija valitsee kolme. Yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella myös itsenäisinä kokonaisuuksina.

Koko moduulin tai yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella osana Jyväskylän yliopiston perustutkinto-opiskelijoiden vapaasti valittavia opintoja tai osana jatkuvan oppimisen kokonaisuutta.

Osaamistavoitteet

Moduulin suoritettuaan opiskelija

  • osaa tarkastella luku- ja kirjoitustaitojen oppimista ja opetusta tutkimustiedon ja opetussuunnitelmien näkökulmista
  • tuntee luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen erityispiirteitä eri ikä- ja kehitysvaiheissa
  • osaa edistää kielitietoista toimintakulttuuria
  • osaa ohjata monilukutaidon (monimuotoisten tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) oppimista
  • on saanut valmiuksia vastata yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä
  • tuntee pedagogisia lähestymistapoja oppimismotivaation tukemiseen ja oppimisen formatiiviseen arviointiin
  • ymmärtää innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa
  • osaa soveltaa toiminnallisia työtapoja sekä tieto- ja viestintäteknologiaa luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa  

Rakenne

Valitse kaikki (25 op)