YMAS2110 Kuluttajakäyttäytymisen teoriat ja tutkimus (6 op)
Kuvaus
Sisältö
Perehdytään kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen alueisiin tieteellisten artikkeleiden avulla ja analysoida ja sovelletaan tutkimustietoa markkinoinnin kuluttajakäyttäytymiseen liittyvään ilmiöihin:
- kuluttajan päätöksenteko ja kuluttajan preferenssit
- tunteet kuluttajan käyttäytymisessä
- kuluttaja ja kulutuskulttuuri, Consumer Culture Theory
- kuluttajan ja tuotteen välisen suhteen muodot ja suhteen rakentuminen
- arvon kokeminen, arvon yhteisluominen kuluttajakäyttäytymisessä
- kuluttajan sosiaalinen ympäristö, alakulttuurit ja yhteisöllisyys
- sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä sekä vastuullinen kulutus ja markkinointi
- kuluttajien hyvinvointi ja tasa-arvo
- kuluttajakäyttäytymisen ajankohtaiset ilmiöt
YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen opintojaksolla:
Ilmastonmuutoksen liittyminen kuluttajakäyttäytymiseen ja sen muutoksiin
Kestävään kuluttamiseen liittyviin teorioihin ja tutkimustietoon perehtyminen; miten sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden tavoitteet ilmenevät kuluttajien käyttäytymisessä.
Ymmärtää kuluttajien roolia kiertotalouteen siirtymisessä sekä puhtaiden ja ympäristön kannalta hyödyllisten teknologioiden omaksumisessa.
Kuluttajien osallistuminen ja valtaistuminen; arvon yhteisluominen ja läpinäkyvyys.
Kuluttajien hyvinvointi ja sen edistäminen; markkinoinnin rooli ja liiketoiminnan mahdollisuudet.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa kuluttajakäyttäytymisen käsitteet ja teoria-alueet sekä kuluttajatutkimuksen lähestymistavat ja menetelmät
- analysoida kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä, liittää niihin kurssilla opittuja teorioita ja käsitteitä, soveltaa osaamista markkinoinnin strategiseen johtamiseen tai kuluttajatutkimukseen
- ymmärtää sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen vastuullisuuden merkityksen kuluttajamarkkinoinnin alueella
- arvioida kriittisesti eri teorioihin perustuvien ja erilaisia menetelmiä soveltavien tutkimusten tuloksia
- tehdä kuluttajakäyttäytymistä koskevia tulkintoja eri tavoin toteutettujen tutkimusten perusteella
- ottaa osaa kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen liikkeenjohdolliseen tai tieteelliseen keskusteluun
- kehittää suullista ja kirjallista esitystaitoaan laatimalla ja esittelemällä raportin, joka yhdistää kuluttajakäyttäytymisen tieteellistä kirjallisuutta, markkinoinnin kuluttajakäyttäytymisen käytännön ilmiöön perehtymistä sekä näiden vastuullista soveltamista markkinoinnin strategiseen päätöksentekoon
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- The Oxford Handbook of Consumption Eds. Frederick F. Wherry and Ian Woodward 2019 ISBN: 9780190695582018