YJOS2240 Henkilöstön rekrytointi (6 op)
Kuvaus
Opintojakson tavoitteet kytkeytyvät YK:n Kestävän kehityksen tavoitteiden kohtiin 8 (Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua: Edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja) ja 10 (Eriarvoisuuden vähentäminen: Vähentää eriarvoisuutta maiden sisällä ja niiden välillä). Opintojaksolla opiskelijat oppivat arvioimaan organisaation resursointiin ja työurien johtamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, esim. tasa-arvon edistämisen näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Opintojakson lopussa opiskelija osaa:
selittää ja analysoida rekrytoinnin merkitystä osana henkilöstöjohtamisen kokonaisuutta
kuvata ja arvioida organisaatioiden rekrytointiprosesseja ja –käytäntöjä sekä henkilöarviointia
tarkastella ja arvioida organisaation resursointiin ja henkilöstön työurien johtamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
tarkastella ja analysoida kriittisesti työuran ja elämän kokonaisuutta yksilön ja organisaation näkökulmista
ymmärtää ja selittää organisaation resurssionnin tai uratutkimuksen ajankohtaisimmat suuntaukset sekä tunnistaa omia kiinnostuksen kohteita tällä tutkimusalueella.- tuottaa johonkin kurssin teemaan pureutuvan, tieteellisesti perustellun kirjallisen ja suullisen esityksen yhteistyössä oman ryhmänsä kanssa
arvioida ja reflektoida omaa ja ryhmänsä oppimista
Metataitoihin liittyvät tavoitteet:
Opintojaksolla opiskelija:
syventää kriittisen ajattelun taitoja
harjoittelee arviointi-, reflektointi-, kommunikointi- ja yhteistyötaitoja
oppii hyödyntämään luovan ja innovatiivisen ajattelun menetelmiä kaikessa toiminnassa
Lisätietoja
Opiskelijoita otetaan enintään 30 kurssille per lukukausi. Kurssi on ensisijassa tarkoitettu johtamisen pääaineopiskelijoille
Esitietojen kuvaus
Johtamisen aineopinnot
Oppimateriaalit
Artikkelit ja kirjallisuus luennoitsijan ilmoituksen mukaan
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (6 op)
- Osallistuminen luennoille (80% läsnäolovelvoite),
- Case-töiden laatiminen ja esittäminen ryhmässä, opponointi,
- Yksilöllisen esseen ja oppimispäiväkirjan laatiminen
Opettaja ilmoittaa kurssin alkaessa