VAAM1310 Kuvataide ja media (5 op)
Kuvaus
Kuvataidekasvatuksen tavoitteet ja menetelmät, varhainen kuvallinen ilmaisu, keskeiset kuvataiteen tekniikat ja materiaalit, varhaiskasvatuksen opettaja kuvataide- ja mediakasvattajana, monilukutaito, mediakasvatus, mediakulttuuri, digitaaliset teknologiat varhaiskasvatuksessa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tulkita ja arvioida visuaalista ja digitaalista kulttuuria varhaiskasvatuksen näkökulmasta
- tuntee kuvataide- ja mediakasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja menetelmät
- on perehtynyt kuvataiteen ja mediailmaisun keskeisiin työtapoihin, tekniikoihin ja materiaaleihin sekä osaa soveltaa niitä varhaiskasvatuksessa
- on perehtynyt tapoihin hyödyntää pedagogisesti ja vastuullisesti digitaalisia teknologioita varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa lasten kuvallisen ilmaisun ja mediailmaisun erityispiirteet
- osaa tukea lasten media- ja kuvallista ilmaisua digitaalisten teknologioiden avulla.
Oppimateriaalit
Salminen, A., Koskinen, I. 2005. Pääjalkainen: kuva ja havainto. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu. Soveltuvin osin.
Rusanen, S., Kuusela, M., Rintakorpi, K. & Torkki, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten Keskus.
Pääjoki T. 2016. Lasten taiteellinen toimijuus. Teoksessa: Hujala, E. & Turja, L. (toim.)
Varhaiskasvatuksen käsikirja. 3. painos. s. 111-123. Jyväskylä: PS-kustannus.
Mertala, P. & Salomaa, S. 2016. Kasvatuskeskeinen näkökulma varhaisvuosien mediakasvatukseen. Teoksessa L. Pekkala, S. Salomaa & S. Spisak (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 1/2016, s. 154-175. Saatavilla: https://kavi.fi/fi/monimuotoinenmediakasvatus
Mustola, M. & Rissanen, M.J. 2017. Mediaympäristö. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino, s. 307-314.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.