RUOS1220 Tandemkurs (5 op)
Kuvaus
Kurssilla opiskelija perehtyy tandemopetukseen sekä teorian että käytännön kautta ja syventää omaa kieli- ja oppimiskäsitystään. Kurssin jälkeen opiskelija tuntee tandemopiskelun pedagogisiasovelluksia ja osaa suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisen opiskelukokonaisuuden tandemopetuksen menetelmiä hyödyntäen. Tandemopetuksen tavoitteena on madaltaa oppijoiden kynnystä käyttää toista kotimaista kieltä, laajentaa kielellistä repertuaaria ja vahvistaa itsevarmuutta kielenkäyttäjänä. Tandemopetuksessa oppija saa myös mahdollisuuden kielten kontrastiiviseen vertailuun, mikä vahvistaa oppijan kykyä ymmärtää opiskeltavan kielen ilmauksia, sanoja ja rakenteita suhteessa omaan äidinkieleen.
Suoritustavat
Lähitapaamiset, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu ja oman materiaalin laatiminen.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa toisen kotimaisen kielen käyttäjänä
- on tietoinen omasta kieli- ja oppimiskäsityksestään
- tuntee tandemopiskelun pedagogisia sovelluksia
- osaa suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisen opiskelukokonaisuuden tandemopetuksen menetelmiä hyödyntäen sekä
- ymmärtää paremmin kieltenopettajan työn moninaisuutta.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella.
Suositus ajoituksesta
3.-5. vuosi
Kirjallisuus
- http://web.abo.fi/e-mag/klasstandem/pdf.pdf
- Tandempedagogiikkaa ja kommunikatiivista kielenoppimista käsitteleviä artikkeleita ja muita tekstejä
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Lähitapaamiset, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu ja oman materiaalin laatiminen.
- http://web.abo.fi/e-mag/klasstandem/pdf.pdf
- Tandempedagogiikkaa ja kommunikatiivista kielenoppimista käsitteleviä artikkeleita ja muita tekstejä