RUOS1203 Sociolingvistik (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla perehdytään sosiolingvistiikan tutkimuskenttään, sen keskeisiin teorioihin ja menetelmiin sekä luetaan ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita. Kurssiin sisältyy pienimuotoisen tutkimusprojektin suunnittelu sekä kenttätutkimuksen toteutus joko yksin tai pareittain.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Arviointiperusteet
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää ja osaa selittää sosiolingvistiikan keskeiset teoreettiset käsitteet, teoriat ja suuntaukset,
- osaa käyttää sosiolingvistisiä käsitteitä, pohtia niitä analyyttisesti ja soveltaa tietojaan muissa yhteyksissä ja
- ymmärtää sekä osaa selittää ja soveltaa keskeisiä sosiolingvistisiä tutkimusmenetelmiä.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
TAI
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Ruotsin kielen aineopinnotEi julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle
- Esitietoryhmä 2
TAI
Oppimateriaalit
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitukset sekä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus
- S. Boyd & S. Ericsson. (red.) (2015). Sociolingvistik i praktiken. Studentlitteratur.; ISBN: 9789144095660
- J. Einarsson. (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. TAI C. Norrby & G. Håkansson. (2015). Introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedt. TAI E. Sundgren. (2007). Sociolingvistik. Stockholm: Liber.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät ja pienimuotoinen tutkimusprojekti.
Suorituskieli:
ruotsi
Työskentelytavat:
Luennot ja harjoitukset ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Oppimateriaalit:
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitukset sekä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus:
- Einarsson, Jan. 2009. Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. TAI Norrby, Catrin & Gisela Håkansson. 2015. Introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedt. TAI Sundgren, Eva. 2007. Sociolingvistik. Stockholm: Liber.
- Boyd, S. & Ericsson, S. (red) (2015) Sociolingvistik i praktiken.