RUOA2209 Samtal, interaktion och retorik (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla perehdytään kulttuurienväliseen viestintään, erityisesti pohjoismaisessa kontekstissa, sekä verbaaliseen että nonverbaaliseen viestintään. Kurssilla analysoidaan puhetilanteita kielentutkimuksen käsittein ja perehdytään retoriikkaan teoriassa ja käytännössä. Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia suullisia vuorovaikutustaitoja, esiintymistaitoa, palautteen antamista sekä sosiaalisia ja ryhmätyötaitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, oppimistehtävät/tentti
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa kommunikoida sujuvasti erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa
- osaa käyttää kieltä luontevasti
- osaa analysoida puhetilanteita ja vuorovaikutusta teoreettisia käsitteitä käyttäen
- tunnistaa keskeisiä argumentoinnin keinoja ja osaa käyttää niitä myös omassa puheessaan sekä
- on tietoisempi omasta kielen käytöstään ja tunnistaa paremmin kielellisen vaikuttamisen mekanismit.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %). Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
2. vuosi
Esitietojen kuvaus
RUOP201 Uttal och samtal sekä ruotsin kielen perusopinnot pääosin suoritettu.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Suositellut esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
Oppimateriaalit
Kurssin oppimisympäristön materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä jaettu materiaali sekä kurssikirjallisuus
Kirjallisuus
- V. Blomström & C. Persson. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang.
- K. Johannesson. (2013). Retorik eller konsten att övertyga.
- C. Norrby. & G. Håkansson. (2012). Språkinlärning och språkanvändning. Svenska som andraspråk i och utanför Sverige. Lund: Studentlitteratur (valituin osin opettajan ohjeiden mukaan)
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, oppimistehtävät/tentti
Kurssin oppimisympäristön materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä jaettu materiaali sekä kurssikirjallisuus
- V. Blomström & C. Persson. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang.
- K. Johannesson. (2013). Retorik eller konsten att övertyga.
- Norrby, C. & G. Håkansson. (2012). Språkinlärning och språkanvändning. Svenska som andraspråk i och utanför Sverige. Lund: Studentlitteratur (valituin osin opettajan ohjeiden mukaan)