RUOA1217 Ordförrådet i svenska (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään ruotsin sanastoon eri perspektiiveistä: kotoperäisiin sanoihin, uudissanoihin, lainasanoihin, fraseologiaan ja sanontoihin. Kurssilla syvennytään erityisesti ruotsin kielen nykysanastoon. Käytännön osaaminen yhdistyy teoriaan sanasemantiikasta ja semanttisesta analyysistä. Opintojakso soveltuu niin opettajiksi aikoville kuin kieliasiantuntijoillekin. Työelämätaidoista kurssilla harjaantuu tiedon hankinta ja analysointi.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät. Vaihtoehtoisesti kurssin voi suorittaa e-tenttinä.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää semanttista terminologiaa ja hallitsee sanasemanttisen analyysin
- tunnistaa ruotsin nykysanaston sanatyypit
- osaa nimetä ruotsin eri tyylilajeissa esiintyvät semanttiset erityispiirteet sekä
- tunnistaa ja osaa selittää suomenruotsin sanastolliset erot ja niiden perustan suhteessa ruotsinruotsiin.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kirjallinen tentti TAI kirjalliset oppimistehtävät. Oppimistehtävät ovat mahdollinen vaihtoehto vain kontaktiopetuksen yhteydessä. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Suositus ajoituksesta
2.-4. vuosi
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
Oppimateriaalit
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- C. af Hällström-Reijonen. (2009). Finlandssvensk språkvård - en resursrik ideologi? Saatavilla: http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf
- A. Vogel. (2014). Laddade ord - Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan. Saatavilla: http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät.
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa.
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf
Tentti (5 op)
E-tentti
Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf